Bästa kosttillskotten övergĂ„ngsĂ„ldern

NÀr man börjar nÀrma sig övergÄngsÄldern (klimakteriet) sÄ kan det medföra en hel del fysiska och psykiska besvÀr som inte alltid Àr sÄ roliga. Och det kan kÀnnas hopplöst att man ska behöva ha det sÄ under i vÀrsta fall flera Är!

Men det finns som tur Àr saker man kan göra!

I den hÀr artikeln ska vi göra en recension av bÀsta kosttillskotten som hjÀlper vid besvÀr i övergÄngsÄldern och vi ska ocksÄ utse vilka som Àr bÀst i vÄrt test!

Topplistan

better you kosttillskott övergÄngsÄlder - klimakteriet
Rank 1 BĂ€st i Test

Better You Balans Kvinna

betyg
(5/5)
Pris
299 kr
InnehÄller i princip alla de Àmnen som anses kunna mildra besvÀr i övergÄngsÄldern. Vitaminer & mineraler som zink, selen, kalium och D-vitamin. Bidrottninggelé, gurkmeja, resveratrol och jÀttenattljusolja. Fint sammansatt produkt dÀr anvÀndare ger mycket fina omdömen.

Fler kosttillskott hitta du hÀr

Om övergÄngsÄldern (klimakteriet)

I Sverige hamnar genomsnittskvinnan i övergÄngsÄldern (eller klimakteriet som det ocksÄ kallas) vid 47,5 Är. Men det Àr vanligt att hamna dÀr nÄgon gÄng mellan 45 och 55 Är. Det finns ocksÄ kvinnor som hamnar i klimakteriet mycket tidigare Àn sÄ, men det Àr ovanligt.

Vissa kvinnor (faktiskt 15%) kÀnner inga besvÀr överhuvudtaget medan andra har vÀldigt mycket besvÀr.

Typiska tecken pÄ att man kommit in i övergÄngsÄldern Àr:

En annan effekt som man inte kan kÀnna av sÄ mycket Àr att risken för benskörhet ökar under den hÀr perioden och den effekten hÄller sedan i sig resten av livet.

Att hamna i klimakteriet Àr inte farligt, men kan vara vÀldigt jobbigt om man har otur. Hur mycket besvÀr man fÄr och hur lÀnge man kÀnner av det varierar frÄn person till person. För vissa kvinnor hÄller klimakteriet pÄ i bara ett halvÄr, och för andra kan det hÄlla pÄ sÄ lÀnge som upp till 10 Är.

Anledningen till den hÀr processen Àr att östrogennivÄerna sjunker, och de ska sjunka till de nivÄer som kvinnan hade innan puberteten och menstruationen ska försvinna. Inte sÄ konstigt alltsÄ att det Àr omvÀlvande process!

Det finns vissa saker man kan göra sjÀlv för att minska övergÄngsÄlderns effekter, bland annat:

  • Motionera mera. Det hjĂ€lper mot bĂ„de vĂ€rmevallningar och vĂ€lbefinnandet.
  • Sluta röka.
  • Minska pĂ„ alkohol.
  • Dra ner pĂ„ kaffet.

Förutom det hÀr sÄ finns det alltsÄ kosttillskott som kan minska de negativa effekterna som övergÄngsÄldern för med sig, bÄde för till exempel torra slemhinnor, sömnbesvÀr och benskörhet. Dessa ska vi gÄ igenom nu!

Produkter som kan hjÀlpa vid besvÀr i övergÄngsÄldern

Det finns en hel del produkter pÄ marknaden idag som kan vara vÀrt att prova nÀr man hamnar i klimakteriet. Det finns inget som hjÀlper för alla tÀnkbara besvÀr, men det gÄr sÄklart att kombinera dem!

De kosttillskott som Àr bra vid övergÄngsÄldern som vi har hittat i vÄr genomgÄng Àr:

  • Fytoöstrogener – pĂ„minner mycket om det östrogen som finns i mĂ€nniskokroppen men kommer frĂ„n vĂ€xter. Finns mycket i sojabönor till exempel men det finns kosttillskott med fytoöstrogener i kapselform.
  • JĂ€ttenattljusolja – kommer frĂ„n en örtvĂ€xt och ska hjĂ€lpa mot vĂ€rmevallningar.
  • Munkpeppar – kommer frĂ„n ett trĂ€d som vĂ€xer kring Medelhavet. Munkpeppar har effekt mot svĂ€ngningar i humöret och anvĂ€nds ofta som behandling mot PMS i vissa lĂ€nder.
  • Havtorn – innehĂ„ller bland annat höga mĂ€ngder av fettsyran Omega-7 som hjĂ€lper mot torra slemhinnor.
  • Kalcium – ett bra kosttillskott för att förhindra benskörhet.
  • Magnesium – hjĂ€lper vid sömnproblem, depression och stĂ€rker skelettet.
  • D-vitamin – för lĂ„ga nivĂ„er av d-vitamin under klimakteriet kan förvĂ€rra symptomen sĂ„ ett tillskott kan vara nödvĂ€ndigt!
  • LĂ€kesilverax – hjĂ€lper bra mot vĂ€rmevallningar och ger bĂ€ttre sömn.

Ja det hÀr Àr ju ganska mÄnga alternativ och beroende pÄ vad du har för besvÀr sÄ kan de hjÀlpa mer eller mindre. Som med allt annat fÄr man prova sig fram och vara medveten om att det kan ta nÄgra veckor innan man kÀnner nÄgon effekt.

Att tÀnka pÄ i klimakteriet

Även om det finns en hel del kosttillskott vi övergĂ„ngsĂ„ldern sĂ„ ska man inte bara nöja sig med dem om man fortfarande har stora besvĂ€r. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att man gĂ„r till sin lĂ€kare eller gynekolog och fĂ„r annan behandling som komplement.

Kom ihÄg att Àven om klimakteriet Àr nÄgot helt naturligt och inte farligt pÄ nÄgot sÀtt sÄ ska man aldrig acceptera att mÄ dÄligt, för hjÀlp finns att fÄ!

Var hittar man kosttillskott för övergÄngsÄldern?

PÄ apotek och i hÀlsokostbutiker kan du fÄ tag pÄ kosttillskott vid övergÄngsÄldern. Det finns mÄnga butiker pÄ nÀtet som har den hÀr typen av produkter i sitt sortiment.

HÀr i vÄrt bÀst i test kan du hitta flera olika inköpsstÀllen!

Kostar tillskotten mycket?

Beroende pÄ vilka besvÀr du har och vilket kosttillskott du behöver sÄ Àr det olika. Det finns produkter frÄn runt 50-lappen upp till ca 500 kr, men det beror som sagt pÄ vilken typ av kosttillskott du behöver.

HÀr i vÄrt test har vi valt ut produkter i olika prisklasser för att du ska kunna hitta en produkt för sina behov till rÀtt pris!

BÀst i test kosttillskott övergÄngsÄldern

HĂ€r kan du se vilka produkter som vi har utsett till vinnare i vĂ„rt test – bĂ€sta kosttillskott övergĂ„ngsĂ„ldern!

NÀr vi har bestÀmt vilken produkt som Àr bÀst har vi tagit hÀnsyn till en massa olika faktorer, för det Àr viktigt nÀr man ska utse just den bÀsta.

Vi har tagit hÀnsyn till exempelvis pris, kvalitet och effekt nÀr vi har gjort det hÀr testet, allt för att du ska kÀnna dig trygg med att det bara finns bra produkter i vÄr topplista!

Sammanfattning

Problem vid övergÄngsÄldern Àr vÀldigt vanligt, 75% av alla kvinnor fÄr nÄgon typ av besvÀr. Hur mycket och hur lÀnge Àr vÀldigt individuellt.

Vanliga symptom man kan fÄ nÀr man gÄr igenom klimakteriet Àr vÀrmevallningar, torra slemhinnor, sömnproblem, urinvÀgsbesvÀr och humörsvÀngningar.

Man kan behandla sig sjÀlv genom att minska pÄ alkohol och kaffe, motionera mera och sluta röka. Skulle de hÀr metoderna inte rÀcka finns det kosttillskott man kan prova.

Det finns olika typer av kosttillskott för de hÀr besvÀren som till exempel magnesium, jÀttenattljusolja, havtorn, kalcium och munkpeppar. Man fÄr helt enkelt testa sig fram till vilka som fungerar för en sjÀlv men om det inte Àr tillrÀckligt sÄ ska man inte tveka att söka sig till vÄrden för en komplementerande behandling.

KĂ€llor

https://www.doktorn.com/sjukdomar/klimakteriet-symtom-orsak-och-behandling/

https://www.doktorn.com/sjukdomar/klimakteriet-symtom-orsak-och-behandling/

https://sv.lifehealthdoctor.com/are-phytoestrogens-good-for-you-24996

Fler produkter

Övriga produkter i testet

Inga fler produkter Àn dem i topplistan just nu.