BĂ€sta ashwagandha 2021

Stressad, trött och orkeslös? LĂ€r dig mer om den indiska örten ashwagandha. Örten kan hjĂ€lpa dig att bland annat motverka Ă„ngest, stress och kan Ă„terskapa din mentala balans. Sov gott och vakna utvilad.

Ta del av vÄrt bÀst i test och lÀr dig allt om vad ashwagandha kan göra för dig och din hÀlsa. Missa inte denna smarta örten som hjÀlper till dÀr den behövs som mest. Ta del av vÄrt bÀst i test för att hitta bÀsta ashwagandha.

Topplistan

ksm66-ashwagandha
Rank 1 BĂ€st i Test Kliniskt testad

KAM-66 Ashwagandha

betyg
(5/5)
Pris
219 kr
MĂ€ngd
120 kapslar
KSM66Ÿ Ashwagandha Àr ekologiskt odlad och kliniskt testad. Oerhört mÄnga positiva anvÀndare som fÄtt hjÀlp mot stress, oro, sömnproblem med mera. En riktig vinnare!
bÀsta ashwagtandha just nu

Vad Àr ashwagandha?

Ashwagandha Ă€r en ört som anvĂ€nds inom den indiska lĂ€kekonsten ayurvediska i över 4000 Ă„r. Örten anvĂ€nds bland annat för att motverka stress, Ă„ngest och för att stĂ€rka immunförsvaret. Ashwagandha sĂ€ljs vanligtvis frĂ€mst i kapslar eller i pulverform.

Withania somnifera Àr det botaniska namnet för ashwagandha och den vÀxer i Indien, Kina, Nepal, Mellanöstern och Àven i vissa delar av Afrika.

Vad Àr fördelarna med ashwagandha?

Örten har mĂ„nga anvĂ€ndningsomrĂ„den men den anvĂ€nds framför allt till att minska stresshormonet kortisol och för att balansera blodsockernivĂ„er. Örten har studerats i flera tusen Ă„r och mĂ„nga studier har visat att ashwagandha kommer med mĂ„nga positiva effekter.

Inom den Ayurveda lÀkekonsten benÀmns ashwagandha som den intelligenta örten eftersom den hjÀlper till dÀr den behövs som mest. NÀr stressen slÄr till mÀrker du effekten dÀr, sover du dÄligt och Àr trött, hjÀlper den dig att förbÀttra sömnen och sÄ vidare.

Ashwagandha ökar motstÄndskraften mot stress vilket i sin tur ger fördelar som mer lugn, bÀttre sömn, kÀnslomÀssig balans, sexuell lust och funktion, ork och ÄterhÀmtning men Àven fler positiva fördelar som:

  • Trötthet, stress och Ă„ngest: Dagens samhĂ€lle Ă€r idag stressat att leva i och stress Ă€r ett vanligt problem. Utses du för lĂ„ngvarig stress ökar produktionen av stresshormonet kortisol. Kortisol ökar blodsockerhalten, ökar insulinnivĂ„erna, minskar energiproduktionen i kroppens celler och bryter ner muskler. Detta kan leda till utmattningssyndrom och utbrĂ€ndhet.

    Forskning visar att ashwagandha bÄde kan normalisera kortisolnivÄerna i din kropp samt sÀnka blodsockernivÄerna.
  • Cancermotverkande egenskaper: Studier har Ă€ven visat att örten har en motstĂ„ndskraftighet mot cancer. Det har visat sig att ashwagandha bland annat kan hjĂ€lpa till i framkallning av apoptos som Ă€r framkallad celldöd och Ă€r kroppens frĂ€msta skydd mot exempelvis skadliga cancerceller. Örten genererar dessutom reaktiva syrearter som tros förhindra uppkomsten av nya cancerceller.
  • Koncentration och minne: Ursprungligen har ashwagandha anvĂ€nds för att förbĂ€ttra mentala förmĂ„gor. Med hjĂ€lp av modern forskning har detta till viss del bekrĂ€ftats.
  • Ökad fettförbrĂ€nning och muskelmassa: NĂ€r man gjorde en studie i dosering av örten upptĂ€ckte man att de personer som tagit mellan 750 och 1250 mg per dag hade förĂ€ndringar i muskelstyrkan bara efter 30 dagar. Forskare har Ă€ven upptĂ€ckt att ashwagandha i kombination med trĂ€ning ökar fettförbrĂ€nningen och muskelmassan.
  • SĂ€nkt inflammation: Vi efterstrĂ€var en lĂ„g nivĂ„ av inflammation i kroppen eftersom en hög nivĂ„ har kopplingar till sjukdomar sĂ„som alzheimers och diabetes. Forskning har visat att ashwagandha ökar aktiviteten i immuncellerna som arbetar mot infektioner.
bÀttre minne med ashwagandha

Indikationer pÄ för högt kortisol

Ashwaganda hjĂ€lper till att normalisera stresshormonet kortisol, dock Ă€r det viktigt att du försöker byta din stressiga livssituation. AnvĂ€nd ashwagandha som ett komplement till din livsförĂ€ndring.  NĂ„gra tecken pĂ„ för hög kortisolnivĂ„ kan vara:

  • FörsĂ€mrat minne
  • Försvagat immunförsvar
  • HuvudvĂ€rk
  • Minskad sexlust
  • RyggvĂ€rk
  • Sömnproblem
  • Trötthet
  • ViktuppgĂ„ng (som oftast sĂ€tter sig runt magen)

TÀnk pÄ detta nÀr du ska vÀlja bÀsta ashwagandha

Tillskotten ser ofta lika ut en det finns nÄgra saker du kan tÀnka pÄ nÀr du ska köpa ashwagandha.
Withanolider Àr en av ashwagandha aktiva ingredienserna. Leta efter en produkt som innehÄller minst 5% withanolider.

Withaferin A Àr en withanolid som Àr giftig för levande celler, sÄ den vill du inte ha i höga koncentrationer. Vid för höga nivÄer kan den vara extremt farlig. Withaferin A Àr ett resultat av att tillverkaren anvÀnder bladen frÄn ashwaganda istÀllet för endast rötterna.

Extraktion– vissa produkter extraherar med vatten andra med kemikalier. Den du vill ska leta efter Ă€r den som extraherar med vatten.
Rötter eller blad Det finns tillverkare som bÄde anvÀnder rötter och blad medan andra endast anvÀnder roten. De tillskott dÀr endast roten anvÀnds Àr vanligtvis av högre kvalitet och innehÄller dessutom mindre Withaferin A.
Svartpeppar. Peppar Àr bra för den gör sÄ att ashwagandha absorberas lÀttare av kroppen.
Döm inte ut för tidigt.  Dess örter tar sin tid innan kroppen pĂ„verkas. Döm dĂ€rför inte ut ashwagandha för snabbt utan lĂ„t det gĂ„ minst 60 dagar.

basta ashwagandha roten

Dosering och biverkningar av ashwagandha

Ashwagandha kan tas antingen vid behov eller dagligen för att fÄ en jÀmnare effekt. Det Àr bara till att följa doseringsanvisningarna pÄ produkten som du vÀljer.

Biverkningar

Det finns inte nÄgra dokumenterade biverkningar vid de studier dÀr rekommenderade doseringen har följts. Detta innebÀr att ashwagandha Àr en sÀker produkt för din hÀlsa och vÀlmÄende. Följ rekommenderade doseringar sÄ slipper du biverkningar.

Vid en överkonsumtion som pÄgÄtt över vÀldigt lÄng tid har milda symtom visat sig som trötthet och huvudvÀrk. Ingen forskning visar hur örten kan pÄverka vid graviditet eller amning sÄ dÀrför bör du undvika det i dessa situationer. Tar du andra mediciner Àr det alltid bra att rÄdfrÄga med din lÀkare innan du börjar med ashwagandha.

SÄ utser vi bÀst i test

Vi anvÀnder oss av en testpanel nÀr vi utser bÀst i test. I vÄrt betyg tar vi hÀnsyn till panelens betyg, anvÀndares omdöme och recensioner om produkterna. NÀr vi sÀtter vÄrt betyg tar vi Àven pris och innehÄll i beaktning.

Recensionen gör vi för att ge dig en tydlig jÀmförelse och överblick av de olika produkterna i vÄrt test. Vi hoppas att testet ska kunna vÀgleda dig till att vÀlja bÀsta ashwagandha.

HĂ€r hittar du vĂ„r topplista med bĂ€st i test – BĂ€sta Ashwagandha

Sammanfattning

Missa inte denna smarta ört som kan hjÀlpa din kropp nÀr den som mest behöver det. Framförallt anvÀnds den för att dÀmpa stress. Stress kommer med mÄnga nackdelar sÄ som dÄlig sömn, Ängest, högt blodtryck och det vill vi sÄklart inte utsÀttas för. Ashwagandha kommer dock med mÄnga fördelar sÄ oavsett om du Àr stressad, sover dÄligt, vill öka din koncentration, öka din fettförbrÀnning eller fÄ balans i kroppen, sÄ Àr ashwagandha vÀrt att testa.

VÄrt mÄl med vÄrt bÀst i test för bÀsta ashwagandha Àr att hjÀlpa dig till att hitta produkten som passar dig bÀst. Ta del av testet med information, betygsÀttningar och jÀmförelser för att hitta rÀtt. Du kommer fÄ en bra produkt oavsett vilken ashwagandha som du vÀljer frÄn vÄrt test.

KĂ€llor:

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-953/ashwagandha