Bästa Beta Alanin Feb 2023

Om du vill förhöja din prestationsförmåga på gymmet, då ska du inta kosttillskottet beta alanin. Detta tillskott möjliggör för dig att prestera på en högre nivå under en längre tid innan du blir trött.

Det finns en mängd tillskott på marknaden att välja mellan. Därför har vi valt ut de mest omtyckta och bästa Beta Alanin produkterna för att testa vilken som kan ge dig bäst effekt och som är bäst i test. Häng med så kikar vi!

Artikeln innehåller annonser

Topplista bästa Beta-Alanin

Fungerar väldigt bra vid intensiv träning! Sänker pH-värdet i blodet som i sin tur ger mindre mjölksyra. Som de flesta andra beta-alanin pulver så är det smaklöst vilket gör att du lätt kan blanda det med favoritdrycken iför intag innan träning.

Ca pris: 110 kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

-

Nackdelar

 -

Bulk Beta Alanine

Bulk Beta Alanine

  • Mängd: 125 doser

100 % rent beta-alanin pulver som kommer att ge dig det där extra trycket i träningen! Många atleters favoritprodukt till ett väldigt bra pris! Eftersom det är helt smaklöst så kan du blanda det med den dryck du föredrar för att göra din egen PWO. Dessutom är den helt vegansk!

Ca pris: 260 kr

Sidan innehåller reklamlänkar

Fördelar

-

Nackdelar

 -

bästa beta alanin muskler

Vilken effekt har beta alanin?

Beta alanin är ett optimalt tillskott för dig som vill öka din prestation när du tränar. Vi anser att du bör inta detta tillskott om du vill prestera bättre på gymmet.

Samtidigt som tillskottet ökar din prestationsförmåga och höjer din muskelaktivitet, så fördröjer det även känslan av utmattning. Det tar alltså längre tid för dig att bli trött när du utövar en fysisk aktivitet. Detta beror på att tillskottet reducerar mjölksyra i musklerna och höjer mjölksyretröskeln.

Beta-alanin är en form av aminosyran alanin och är en icke essentiell aminosyra som naturligt förekommer i kroppen. Det tillskottet gör är att det ökar karnosinkoncentrationen i dina muskler. Det tar cirka tio veckor för din kropp att fylla på karnosinnivåerna i musklerna.

Vilken dosering ger bäst effekt?

Den rekommenderade dagliga dosen för beta alanin är 2 000-5 000 mg. Du kan inta tillskottet i ren form eller välja en PWO som innehåller denna aminosyraform. Ju mer vältränad du är, desto högre dosering kan du testa.

Det spelar inte roll vilken tid under dagen du intar tillskottet. Det vanligaste är dock att inta det innan träning, tillsammans med annan PWO.

Vissa användare upplever myrkrypningar i benen som en effekt, men studier pekar på att det är en harmlös bieffekt av ett för högt intag. Se därför till att inte inta en för stor dos. Högre dosering ger nämligen inte bättre effekt.

Ska jag välja kapslar, tabletter eller pulver?

Vår genomgång visar att beta alanin förekommer i en mängd olika former, men den vanligaste är pulver. Om du väljer 100 % rent pulver så är det enklare för dig att mäta upp den dosering du mår bäst av och kan experimentera med din dosering.

Om du däremot vill slippa spill då är tabletter att föredra. Då kan du dessutom bära med dig tabletterna i väskan under dagen. Om du intar tillskottet i din pre-workout så har du däremot ingen kontroll över doseringen.

beta alanin i kapslar tabletter eller pulver

Vilken träning passar tillskottet för?

Studier pekar på att du får den bästa beta alanin-effekten vid anaeroba aktiviteter, bland annat HIIT vid cykling eller löpning. Satsa alltså på att ta tillskottet vid högintensiv träning på mellan en och tio minuter.

Användare upplever även att tillskottet ger en bra effekt vid styrketräning där du tränar med många repetitioner och kort vila. Tillskottet förhöjer dock inte maxstyrkan.

Har kosttillskottet några biverkningar?

När man intar kosttillskott är det viktigt att ha koll på eventuella biverkningar. Den enda kända biverkningen för beta-alanin är parestesi, vilket ger stickningar i benen. Om du tar en för stor dos eller reagerar mot tillskottet kan du känna att det kliar i benen och att du får myrkrypningar.

Studier visar dock att beta-alanin i den rekommenderade dagliga dosen inte ska vara farligt för hälsan. Det kan kännas obehagligt i benen, men effekten är harmlös.

bästa beta alanin för hård styrketräning

Bäst i test av beta alanin

Enligt oss på Tillskottsbibeln är tillskott innan och efter träning optimalt för att få bäst resultat, därför har vi testat en rad omtyckta produkter som innehåller beta-alanin.

I vårt test har vi inkluderat de populäraste produkterna på marknaden, testat dess effekt, studerat dess innehåll och läst användares recensioner. Allt för att kunna presentera den produkt som är bäst i test. Här hittar du vår topplista med bästa Beta alanin produkter

Avslutande ord

Den bästa beta alanin du kan välja är i pulverform då du enkelt kan välja exakt rätt dosering för din kropp. Inta tillskottet regelbundet för att höja dina karnosindepåer i musklerna. Då kan du prestera bättre under högintensiva anaeroba pass och fördröja utmattningen i musklerna.

Du kan ofta hitta tillskottet i din PWO, om inte så kan du inta det när som helst under dagen. Efter de första tio veckorna, när du har fyllt upp kroppens depåer, kan du trappa ner doseringen.

Övriga testade produkter

100% Beta-Alanin Aminosyra

100% Beta-Alanin Aminosyra

Fungerar väldigt bra vid intensiv träning! Sänker pH-värdet i blodet som i sin tur ger mindre mjölksyra. Ett beta-alanin som är billig, bra och ger en riktigt bra effekt enligt de som använder det. Passar till all slags träning. Är smaklös, lätt att blanda med valfri dryck och är helt vegansk!.

PRIS: 149 kr
MÄNGD: 80 doser

Star nutrition Beta-Alanine

Star nutrition Beta-Alanine

Den här produkten kommer att reducera dina mjölksyrenivåer i musklerna och ge dig extra uthållighet! Perfekt för idrottare som vill maxa prestationen. Användare tycker att det är en mycket prisvärd produkt.

PRIS: 149 kr
MÄNGD: 100 doser

Vanliga frågor

Vad är beta alanin?

Beta alanin är en aminosyra som på ett naturligt sätt ökar mängden karnosin i musklerna, detta gör att du kan träna längre utan att få ex. mjölksyra.

Hur mycket beta alanin ska man ta?

Den rekommenderade dagliga dosen för beta alanin är 2 000-5 000 mg. Ju mer vältränad du är, desto högre dosering kan du testa.

När ska man ta beta alanin?

Det spelar inte roll vilken tid under dagen du intar tillskottet. Det vanligaste är dock att inta det innan träning, tillsammans med annan PWO.

Finns det några negativa biverkningar med beta alanin?

Den enda kända biverkningen för beta-alanin är parestesi, vilket ger stickningar i benen. Får du det så har du förmodligen överdoserat.

Här kommer vår sammanfattade topplista med de beta alaninet som vi rekommenderar dig att köpa i olika kategorier:


Bästa Beta-alanin – Testvinnare hos Tillskottsbibeln

Alternativa leverantörer (utöver de vi har bedömt som bäst i butikslänkarna ovan) till flera av dessa beta-alanin -produkter är Svenskt Kosttillskott, Gymgrossisten samt MMSport

Viktigt: Kosttillskott ersätter inte en varierad kost, utan bör kombineras med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil. Överdosera ej.


Källor:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/-/PMC3374095/

Advances in Nutrition, Volume 10, Issue 3, Meta-Analysis on the Use of Oral ?-Alanine Supplementation.

Viktigt: Kosttillskott ersätter inte en varierad kost, utan bör kombineras med en mångsidig och balanserad kost samt hälsosam livsstil. Överdosera ej.

Skribent 

Faktakontroll – Chefredaktör Andreas Börjesson

Skapad :

Uppdaterad :