BĂ€sta Glycin Kosttillskott 2021

Om du trÀnar mycket sÄ behöver du ocksÄ mycket ÄterhÀmtning. Sömn ger oss den bÀsta ÄterhÀmtningen, och om du har svÄrt att somna och varva ner pÄ kvÀllen sÄ kommer inte din trÀning att ge dig de resultat du vill ha.

HÀr kommer aminosyran glycin in. Den Àr intressant för trÀnande individer eftersom den gör sÄ att kroppen ÄterhÀmtar sig bÀttre och har ocksÄ en pÄvisat positiv effekt pÄ sömnen.

I den hÀr artikeln ska vi göra en recension av bÀsta glycin och förklara dess egenskaper, eventuella biverkningar och annat man ska tÀnka pÄ. Vi ska ocksÄ avgöra vilket glycin som Àr bÀst i test!

Topplista med de bÀsta Glycin produkterna

Topplistan

glycin utvald
Rank 1 BĂ€st i Test

Core Glycine

betyg
(5/5)
Pris
59 kr
Typ
pulver
L-glycin i sin renaste form. Aminosyra som produceras i kroppen eller som du kan ta extra av som ett kosttillskott. Perfekt om du Àr stressad eller trÀnar hÄrt. Flera anvÀndare rapporterar om mycket god effekt.

Fakta om glycin

Glycin Àr en icke-essentiell aminosyra, vilket betyder att kroppen kan skapa den sjÀlv. Den Àr viktig för leverns förmÄga att göra sig av med gifter, men har ocksÄ betydelse för till exempel sÄrlÀkning.

Viktiga egenskaper hos glycin:

  • Är kramplösande.
  • Har en antiinflammatorisk effekt.
  • Kan hjĂ€lpa vid stroke och minskar de skadliga effekterna.
  • Kan hjĂ€lpa mot symptom vid schizofreni.
  • Gör det lĂ€ttare att somna. Fler tips pĂ„ kosttillskott för bĂ€ttre sömn hittar du hĂ€r.
  • Motverkar stress och övertrĂ€ning.

Mat med naturligt glycin i Àr:

  • Kött.
  • Mjölkprodukter.
  • BaljvĂ€xter.
  • Fisk.

I baljvÀxter och mjölkprodukter Àr nivÄerna minst och i köttprodukter Àr nivÄerna högst. I genomsnitt fÄr vi i oss ca 2 g glycin per dag med kosten, men vissa personer (sÀrskilt de som trÀnar mycket) behöver mycket mer Àn sÄ.

Kosttillskott med glycin

Glycin förekommer i vanliga proteintillskott, men det finns ocksÄ produkter med rent glycin Àven om de Àr lite sÀllsynta pÄ marknaden.

Rent glycin finns som kapslar och pulver, och kallas ibland för L-glycin. I L-glycin kommer aminosyran i fri form som gör att kroppen snabbare kan ta upp det.

 HĂ€r i vĂ„rt bĂ€st i test kan du hitta mĂ„nga produkter som vi tycker Ă€r det bĂ€sta glycinet pĂ„ marknaden just nu!

Dosering

Studier pekar pÄ att maxdosen för glycin Àr 15-20 gram för att fÄ en positiv effekt utan biverkningar.

Att tÀnka pÄ

Det finns vissa saker man ska vara medveten om innan man börjar anvÀnda glycin, Àven om det anses vara ett vÀldigt sÀkert kosttillskott.

Om din lever Àr vÀldigt stressad sÄ kan du börja mÄ illa vid vissa doser av glycin, dÄ ska man sÀnka dosen och sakta trappa upp. Det hÀr Àr inte en farlig biverkning Àven om den sÄklart kan vara obehaglig.

Om man Àr en hyperaktiv person kan bli överstimulerad av den, det hÀr gÀller Àven mÀnniskor med diagnosen schizofreni.

Gravida och ammande ska inte ta tillskott med glycin.

Var köper man glycin?

Du kan hitta glycin i butiker som Àr specialiserade pÄ kosttillskott och hÀlsokost. Idag finns det som tur Àr ett vÀldigt stort utbud med sÄna hÀr butiker pÄ nÀtet sÄ det Àr lÀtt att hitta!

Pris

I vĂ„r genomgĂ„ng sĂ„ har vi hittat glycinprodukter frĂ„n ca 50 kr till ca 300 kr..  

I vÄr topplista dÀr vi visar vilka glycinprodukter som enligt oss Àr bÀst i test kommer du hitta glycin i olika prisklasser sÄ att du lÀtt kan hitta en produkt som passar dig!

BĂ€st i test glycin

HĂ€r kan du se vilken produkt som vi har utsett till vinnare i vĂ„rt test – bĂ€sta glycin!

NÀr vi bestÀmmer vilka produkter som blir bÀst i test sÄ tittar vi pÄ mÄnga olika faktorer, för det finns mycket att ta hÀnsyn till för att kunna sÀga att en produkt faktiskt Àr den bÀsta. Faktorer som pris, kvalitet och effekt Àr nÄgot vi tittar lite extra pÄ i vÄra test.

Sammanfattning

Glycin Àr en icke-essentiell aminosyra som har en rad positiva effekter i kroppen. Till exempel sÄ Àr den kramplösande, förbÀttrar sömnen och motverkar stress och övertrÀning.

Glycin i ren form Àr inte sÄ vanligt pÄ marknaden idag, men det finns att fÄ tag pÄ.

Glycin Àr viktig för leverns förmÄga att göra sig av med gifter och kan anvÀndas för att skynda pÄ lÀkning av sÄr.

Man kan mÄ illa om man tar en för stor dos av glycin, och om man Àr hyperaktiv kan man bli överstimulerad av det. Annars finns det inga direkta biverkningar. Gravida och ammande ska inte ta glycin.

KĂ€llor

https://kurera.se/aminosyror-l-glycin/

https://www.svenskhalsokost.se/sok?s=glycin